Ariane

zaterdag 15 januari 2011

Achter het gordijn zie ik dat binnen buiten is II - 2009


het kleine pluisje vloog langzaam door het raam naar binnen
ik volgde het met mijn blik
ik gluurde achter het gordijn
zo kwam ik het huis voor het eerst binnen
zo ontdekte ik de geheimen
zo hoorde ik de geluiden
zo beleefde ik de gebeurtenissen die het huis had geleefd

de gordijnen wapperden
de lucht trilde
ik houd van de geur van oude huizen 

voorzichtig ging ik binnen
de parelketting op het nachtkastje glimde venijnig
op dat moment voelde ik me zo klein
ik kreeg het gevoel een volstrekt vreemde te zijn in het huis
er niet te horen
maar al gauw ging dit gevoel over in een diepe
nieuwsgierigheid voor wat zich binnen had afgespeeld

het huis heeft geleefd
het huis werd geleefd

ik klemde de houten parel stevig in mijn hand
ik wilde hem nooit kwijtraken omdat hij
alle herinneringen aan het huis voor me inhield
de dozen vol boeken
de verlaten woonkamer
de afgeleefde keuken
ik hield van het huis

vooral van zijn wapperende gordijnen