Ariane

zondag 29 december 2013

Buitenlandse avonturen

Dit najaar verliet ik twee maal de grenzen van ons belgenlandje om op buitenlandse bodem te gaan werken, én inspiratie op te doen.

Eind november was ik een week in Venetië (Italië), tijdens de laatste dagen van de biënnale voor hedendaagse kunst. Daarna startten Niels, Kees en ik met de afbraak van de tentoonstelling van Mark Manders, bij wie ik meewerk in het atelier sinds augustus. Mark richtte dit jaar het Nederlands paviljoen in, onder de titel Room with Broken Sentence. (vlak naast België trouwens, waar Berlinde De Bruyckere haar Cripplewood toonde)
De eerste dagen konden we zelf de biënnale bezoeken en deze sprookjesachtige stad ontdekken, nadien gingen we aan het werk in het Nederlands paviljoen in de Giardini. Zo zag ik voor het eerst hoe een tentoonstelling na afloop plots gereduceerd wordt tot twintig houten kisten vol kunst. Wat een gekke bedoening, het afbreken van zo'n grote tetoonstelling, in een stad waar geen auto's, vrachtwagens noch fietsen rijden. Alle kisten worden dus op een bootje geladen, om aan de grote kade in vrachtwagens overgedragen te worden. Op naar België, Nederland en Amerika.
Mooie stad, en bijzondere ervaring!






En eind oktober treinde ik samen met Gwen voor een week naar Plymouth (Groot-Brittanië), in het kader van de Crysalis Skills Tour. In het zeefdrukatelier van het Plymouth College of Art verdiepten we ons met een 15-tal cursisten een week in hedendaagse kleur- en druktechnieken voor textiel. Samen met verschillende gastodecenten gingen we aan de slag met traditionele en manuele technieken om zo tot eigen, duurzame ontwerpen te komen: plantaardig verven, zeefdruk, rechtstreeks op de zeef schilderen, tekenen, printen door middel van subblimatie. Dit leverde een mooie en diverse mini-stoffencollectie op.
Het was intensieve maar fantastisch boeiende en leerrijke week!

In het voorjaar plannen we in TIO3 enkele workshops waarbij Gwen en ik onze opgedane kennis aan het belgische publiek doorgeven.  To be continued... :)